01:01 چهارشنبه 1398/04/26

ساختار دانشگاه باید به آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد تغییر یابد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه:
رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با اشاره به راهکار تقویت نظریه‌پردازی، گفت: ساختار دانشگاه باید به آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد تغییر یابد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در سومین کنگره «کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی» که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران مرکزی برگزار شد، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، گفت: 17 سال است که این هیأت راه‌اندازی شده و در 5 سالی که بنده به عنوان رئیس دبیرخانه هیأت حضور دارم، شاهد کارهای بزرگی هستم که در این هیأت انجام شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از هزار طرح نظریه به هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره ارسال شده که بیش از 400 طرح به عنوان نظریه اجرایی شده است. از بین 400 نظریه اجراشده نیز 46 طرح پذیرفته و ثبت شد و علاوه بر آن، در 5 سال گذشته 2هزار و 600 کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است.

دکتر خسروپناه با اشاره به برگزاری سه دوره کنگره «کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره»، خاطرنشان کرد: اولین کنگره 5 سال پیش و در دوره ریاست دکتر طهرانچی در دانشگاه شهیدبهشتی و دومین کنگره نیز 2 سال پیش با همت دکتر سلیمی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. امسال سومین دوره این کنگره است که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با تأکید بر اینکه در برگزاری کرسی‌های ترویجی و تخصصی، هیچ خط قرمزی وجود ندارد، اظهار داشت: برخی اساتید ادعا می‌کردند که آزادی بیان وجود ندارد، اما با برگزاری این کرسی‌ها، دیگر هیچ استادی چنین اظهارنظری نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با انتقاد از تعداد اندک نظریه‌ها در حوزه علوم انسانی، علوم اسلامی و هنر گفت: تعداد نظریات ثبت و اجراشده، متناسب با جمعیت استادان این رشته‌ها نیست و نیازمند تقویت است.

وی ادامه داد: برای تقویت و توسعه نظریه‌ها در رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم اسلامی و هنر، باید به روش‌شناسی علوم در رشته‌های مختلف توجه داشت، چرا که اگر دانشجویان و اساتید به روش‌شناسی تسلط پیدا کنند، تولید و کشف نظریات افزایش می‌یابد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از آموزش‌محور بودن ساختار دانشگاه‌ها در ایران، گفت: ساختار دانشگاه باید به آموزش پژوهش‌محور و کارآمد تغییر یابد. یکی از راهکارهایی که می‌تواند منجر به تقویت نظریه‌پردازی شود، تأسیس رشته‌های بین رشته‌ای و دانشکده‌های بین رشته‌ای است.

اوقات شرعی



Islamic Azad University, Langarud - Google Plus Islamic Azad University, Langarud - Aparat Channel Islamic Azad University, Langarud - Instagram

کلیه حقوق متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود می باشد
اجرا و پشتیبانی توسط: شرکت نوید ایرانیان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود تنهادانشگاه فنی و مهندسی در شمال ایران,Islamic Azad University, Langarud Branch, The first technical and engineering university of north of Iran, Langrood Branch, Langaroud Branch, Langaroud Branch, Langeroud Branch, Langerood Branch Langroud Branch, IAUL دانشگاه آزاد لنگرود، دانشگاه آزاد واحد لنگرود، دانشگاه آزاد استان گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان دانشگاه واحد لنگرود